Update: Ιούλιος 2022
Το digital marketing (γνωστό και ως online marketing) είναι όλοι εκείνοι οι ηλεκτρονικοί τρόποι που χρησιμοποιεί μία εταιρία προκειμένου να επικοινωνήσει στο κοινό που την ενδιαφέρει, το μήνυμα που θέλει. Το digital marketing περιλαμβάνει πολλά πράγματα και συνεχώς προστίθενται νέα διαθέσιμα εργαλεία.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή…
Κάθε επιχείρηση έχει τους στόχους της ανεξάρτητα από τι πουλάει, που, με ποιο τρόπο, σε τι τιμή, κλπ. Οι στόχοι μπορεί σίγουρα να είναι οικονομικοί, μπορεί να είναι το άνοιγμα ενός νέου καταστήματος, το λανσάρισμα ενός νέου προϊόντος, η προσφορά μιας υπηρεσίας και άλλα πολλά. Για να τους πετύχει, προφανώς, κάνει διάφορες ενέργειες και προσπάθειες. Πολλές είναι στον “φυσικό κόσμο” (διακοσμεί την βιτρίνα, φέρνει ωραίες συσκευασίες, μοιράζει φυλλάδια, τοποθετεί διαφημίσεις στις εφημερίδες, στο ραδιόφωνο, στη τηλεόραση, κλπ) και κάποιες είναι στον “ψηφιακό κόσμο”!
Όλες αυτές οι ενέργειες που είναι στον “ψηφιακό κόσμο” εντάσσονται, λίγο ή πολύ, στο digital marketing. Το digital marketing, λοιπόν, είναι όλες εκείνες οι ενέργειες που κάνει μία επιχείρηση στο ψηφιακό κομμάτι προκειμένου να επιτύχει τους συγκεκριμένους στόχους της!
Στο πλαίσιο του digital ή online marketing υπάρχουν πάρα πολλά εργαλεία που είναι διαθέσιμα. Για να μπορέσει να αποφασίσει μία επιχείρηση ποια από αυτά θα αξιοποιήσει, πρέπει πρώτα να μεταφράσει τους στόχους της σε “digital στόχους”. Δηλαδή, αυτό που πρέπει να κάνει είναι να σχεδιάσει τι πρέπει να πετύχει στο online κομμάτι ώστε να επιτευχθούν αυτοί που έχει θέσει. Το άνοιγμα ενός νέου καταστήματος μπορεί να είναι ένας καλά ορισμένος στόχος για την επιχείρηση, αλλά στο online κομμάτι δεν λέει κάτι από μόνο του. Θα πρέπει να μετατραπεί σε στόχο που μπορεί να επιτευχθεί μέσω του digital marketing. Για παράδειγμα, ένας τέτοιος στόχος θα μπορούσε να είναι να ενημερωθούν για το νέο κατάστημα τουλάχιστον 20.000 άτομα σε ακτίνα 2 χιλιομέτρων γύρω από το νέο κατάστημα.
Στο τελευταίο (της προετοιμασίας) βήμα, η επιχείρηση πρέπει να διαλέξει ποια εργαλεία είναι αυτά που θα την βοηθήσουν να πετύχει τους digital στόχους που έθεσε. Προφανώς δεν είναι αυτοσκοπός να χρησιμοποιηθούν όλα τα εργαλεία που υπάρχουν ή όσο το δυνατόν περισσότερα. Ποια είναι, όμως, μερικά από τα πιο γνωστά εργαλεία ή έννοιες που μπορεί να χρησιμοποιήσει μία επιχείρηση;
Digital Marketing tools
Social Media Marketing
Το Social Media Marketing (SMM) αφορά στην αξιοποίηση των κοινωνικών δικτύων (Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, κλπ) για την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων. Τα περισσότερα social media προσφέρουν διάφορες δυνατότητες και εργαλεία. Σε γενικές γραμμές, ωστόσο, συνήθως τα χωρίζουμε σε δύο μεγάλες κατηγορίες: τις διαφημιστικές ενέργειες (advertising) και το περιεχόμενο (content marketing)!
Content Marketing
Το Content Marketing είναι η χρήση περιεχομένου (πρωτότυπου, χρήσιμου και ενδιαφέροντος) προκειμένου να επικοινωνηθεί ένα συγκεκριμένο μήνυμα και να επιτευχθεί η σωστή προβολή του brand μας. Το περιεχόμενο είναι ένα από τα πιο βασικά συστατικά του digital marketing και μπορεί να πάρει πολλές μορφές (άρθρα, εικόνες, βίντεο, infographics, κλπ) και να δημοσιευθεί σε μία σειρά από διαφορετικά μέσα (π.χ. στο εταιρικό blog, στα social media, σε ένα newsletter, κλπ).
Το περιεχόμενο είναι από τα πιο βασικά εργαλεία καθώς είναι το ιδανικό μέσο για να περάσουμε το μήνυμα που θέλουμε. Είτε το μήνυμα αφορά σε μία προωθητική ενέργεια που τρέχουμε αυτό το καιρό, είτε αφορά στο λανσάρισμα ενός νέου προϊόντος, το περιεχόμενο μπορεί να μας βοηθήσει να το επικοινωνήσουμε στο καταναλωτικό κοινό που στοχεύουμε.
Online Advertising
Στο πλαίσιο της online διαφήμισης υπάρχουν πάρα πολλά εργαλεία και μορφές διαφήμισης που μπορούμε να αναφέρουμε. Ωστόσο, για τους σκοπούς αυτού του άρθρου θα μείνουμε στην γενική ιδέα. Για να είναι πιο εύκολο να ξεκαθαρίσουμε στο μυαλό μας τι είναι το online advertising και πως διαφέρει από το περιεχόμενο στο οποίο αναφερθήκαμε προηγουμένως, μπορούμε να κάνουμε έναν αρχικό διαχωρισμό. Το Online Advertising έχει να κάνει με όλες εκείνες τις πληρωμένες (με οποιοδήποτε τρόπο ή έννοια) ενέργειες που κάνει μία επιχείρηση online προκειμένου να φτάσει το μήνυμά της (π.χ. το περιεχόμενο που έγραψε) στο κοινό που στοχεύει (όχι γενικά σε όλους, στο κοινό που στοχεύει). Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι πρόκειται για τον τρόπο που προωθούμε περαιτέρω το περιεχόμενο που έχουμε ετοιμάσει ή κάποιες παραλλαγές αυτού.
Εργαλεία και διαφημιστικές πλατφόρμες υπάρχουν πολλά. Πάρα πολλά! Ωστόσο, ξεκινώντας κάποιος με το Digital Marketing μπορεί να αρχίσει με το Social Media Advertising (Facebook/Instagram) και τα Google Ads. Και οι δύο αυτές πλατφόρμες προσφέρουν πάρα πολλές διαφημιστικές επιλογές καθώς και πληθώρα τρόπων προκειμένου να στοχεύσουμε το κοινό όσο καλύτερα γίνεται (με δημογραφικά, γεωγραφικά και συμπεριφορικά χαρακτηριστικά).
Search Engine Marketing και Optimization
Οι μηχανές αναζήτησης αποτελούν μία πολύ βασική πύλη εισόδου των καταναλωτών στην εταιρική σελίδα ή στο ηλεκτρονικό κατάστημα. Μία εταιρία που θέλει να αυξήσει τις επισκέψεις της μέσα από τα αποτελέσματα των αναζητήσεων έχει δύο πολύ σημαντικές επιλογές. Αρχικά, μπορεί να βελτιστοποιήσει την ιστοσελίδα ως προς τις μηχανές αναζήτησης (SEO – Search Engine Optimization) έτσι ώστε να εμφανίζεται σε υψηλότερη θέση σε σχετικές αναζητήσεις. Το δεύτερο εργαλείο είναι οι διαφημίσεις. Δηλαδή, να χτίσει διαφημιστικές καμπάνιες στοχεύοντας σε συγκεκριμένες αναζητήσεις και λέξεις-κλειδιά ή σε ιστοσελίδες με συγκεκριμένο περιεχόμενο ώστε να προβληθεί. Έτσι, εξασφαλίζει ότι εμφανίζεται σε εκείνους τους χρήστες οι οποίοι έχουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την εταιρία ή για τα προϊόντα της.
Φυσικά, βασική προϋπόθεση είναι να υπάρχει ιστοσελίδα η οποία να είναι όμορφη, λειτουργική και χρηστική και να εμπνέει στους επισκέπτες τις αξίες της επιχείρησης.
Email Marketing
Το email πλέον έχει φτάσει σε κάθε σπίτι. Σχεδόν όλοι οι καταναλωτές έχουν μία (αν όχι περισσότερες) ηλεκτρονική διεύθυνση την οποία ελέγχουν αρκετές φορές την ημέρα. Συνεπώς, το email αποτελεί ένα πολύ άμεσο και καθοριστικό εργαλείο marketing το οποίο μπορεί να μεταφέρει το μήνυμα της εταιρίας το οποίο μπορεί να αφορά σε νέα προϊόντα, προσφορές, κλπ. Το email marketing είναι μία από τις πιο αποδοτικές μορφές του digital marketing παρόλο που ενέχει αρκετές δυσκολίες στην χρήση του.
Κοινή αίσθηση είναι πως ένα κομμάτι του καταναλωτικού κοινού έχει κουραστεί από τα προωθητικά ηλεκτρονικά μηνύματα με αποτέλεσμα να τα διαγράφει χωρίς να τα ανοίξει ή να ξεγράφεται από την λίστα των παραληπτών. Παρόλο που αυτή είναι όντως η πραγματικότητα για ένα κομμάτι του κοινού, τα newsletter εξακολουθούν να έχουν εξαιρετική αποτελεσματικότητα και σχετικά χαμηλό κόστος! Ειδικά όταν πρόκειται για ηλεκτρονικά καταστήματα, η αποτελεσματικότητα ενός newsletter με βάση τις πωλήσεις που φέρνει, μπορεί να είναι εντυπωσιακή!
Φυσικά, για να πετύχει αυτό θα πρέπει η λίστα παραληπτών να είναι σωστή (δηλαδή άτομα που γράφτηκαν από μόνα τους επειδή ενδιαφέρονται για το προϊόν, την υπηρεσία ή τα νέα της επιχείρηση), να τηρούνται οι κανόνες που προβλέπονται από το GDPR και άλλα παρόμοια.
Mobile Marketing και Push Notifications
Τα κινητά τηλέφωνα και τα tablet έχουν μπει σε κάθε σπίτι και σε κάθε τσέπη! Αυτή τη συνήθεια μπορεί να την αξιοποιήσει μία εταιρία με την χρήση εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα (mobile apps) ώστε να περάσει το μήνυμά της και να προσφέρει επιπρόσθετες λειτουργικότητες στην καθημερινότητα των καταναλωτών. Με αυτό το τρόπο, ο χρήστης διαδρά καθημερινά με το brand και το συνδέει με χρήσιμες λειτουργίες ή υπηρεσίες.
Παράλληλα, η επιχείρηση έχει τη δυνατότητα να ενεργοποιήσει τα Push Notifications και να στέλνει άμεσα μηνύματα στους ακολούθους της. Έχει αποδειχθεί ότι η αποδοτικότητα των ειδοποιήσεων αυτών (όταν αξιοποιείται σωστά και με μέτρο) μπορεί να είναι θεαματική.
Influencer Marketing
Τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί η δημοφιλία προβολής των εταιρειών μέσω των influencer, που συνήθως είναι κάποιο διάσημο πρόσωπο ή ειδικός του χώρου του, που παράγει ενδιαφέρον περιεχόμενο. Με αυτόν τον τρόπο μια εταιρεία μπορεί να προβάλει συγκεκριμένα προϊόντα ή υπηρεσίες στο κοινό των influencer και μπορεί να ξεκινήσει οικονομικά επιλέγοντας άτομα που έχουν λίγους χιλιάδες ακολούθους και να επεκταθούν σε influencer πιο ακριβούς ανάλογα το διαθέσιμο budget και τους στόχους που έχει θέσει η εταιρεία.
Άμεσα μηνύματα (SMS, Viber, κλπ)
Με παρόμοιο τρόπο που λειτουργούν τα Push Notifications που είδαμε παραπάνω, θα μπορούσαν να λειτουργήσουν και άλλες μορφές άμεσων μηνυμάτων όπως τα SMS ή τα μηνύματα στο Viber. Δεδομένου ότι έχουμε χτίσει τη λίστα μας ακολουθώντας τους κανόνες του Γενικού Κανονισμού Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων και ότι αξιοποιούμε τις λειτουργίες αυτές με σύνεση και προγραμματισμό, τα άμεσα μηνύματα μπορούν να συμβάλλουν καταλυτικά στην επίτευξη των ψηφιακών μας στόχων.
Άλλες τεχνολογίες Digital Marketing
Από εκεί και πέρα υπάρχουν πολλές ακόμη διαθέσιμες τεχνολογίες οι οποίες μπορούν να συμβάλλουν στο digital marketing μίας επιχείρησης. Μερικά ενδεικτικά παραδείγματα θα ήταν η χρήση QR Codes ή NFC Tags για την ευκολότερη διασύνδεση του δυνητικού πελάτη με τα ηλεκτρονικά μέσα της επιχείρησης τα οποία θα συμβάλουν στην τελική πώληση.
Πως, όμως, μπορεί να ξεκινήσει κανείς;
Παραπάνω προσπαθήσαμε να κάνουμε μία πρώτη καταγραφή ορισμένων από των πιο δημοφιλών εργαλείων (ή εννοιών) του digital marketing. Φυσικά δεν είναι μόνο αυτά! Υπάρχουν πολλά περισσότερα ψηφιακά εργαλεία που μπορεί να αξιοποιήσει μία επιχείρηση προκειμένου να πετύχει τους ψηφιακούς της στόχους και κατ’ επέκταση τους επιχειρηματικούς της στόχους!
Ξεκινώντας ένα πρόγραμμα digital marketing δεν χρειάζεται μία εταιρία να εμπλακεί ενεργά με όλα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω. Ανάλογα με τους πόρους της (χρόνος, χρήματα, ανθρώπινο δυναμικό, κλπ) και τους στόχους της θα πρέπει να φτιάξει ένα στρατηγικό πλάνο με τις ενέργειες που θα ακολουθήσει.
Η Social Mind μπορεί να σας βοηθήσει τόσο με τον σχεδιασμό της στρατηγικής, όσο και με την παραγωγή, τη δημοσίευση και την παρακολούθηση όλων των ενεργειών που θα σχεδιαστούν. Αν θέλετε να φτιάξουμε μαζί ένα πλάνο για την επιχείρησή σας, επικοινωνήστε μαζί μας ή ζητήστε ένα online ραντεβού.