3 απλά βήματα για να περιγράψετε σωστά αυτό που θέλετε να φτιάξετε online χωρίς να είστε τεχνικός

by | 22/05/2018 | Web Development

we know how to

Πολλές φορές συζητούμε με ανθρώπους που έχουν αποφασίσει ότι χρειάζονται μία νέα ιστοσελίδα, ένα ηλεκτρονικό κατάστημα ή, εν γένει, μια διαδικτυακή εφαρμογή. Κάποιοι από αυτούς, αν και δεν έχουν τεχνική κατάρτιση, γνωρίζουν κάποιες τεχνολογίες (WordPress, WooCommerce, Magento, Shopify, κ.ο.κ.) και / ή τις έχουν χρησιμοποιήσει στο παρελθόν. Κάποιοι άλλοι, δεν έχουν ασχοληθεί καθόλου με το θέμα, οπότε δεν έχουν αντίστοιχα και άποψη.

Αν σας απασχολεί το επίπεδο εξοικείωσής σας με τις τεχνολογίες του Διαδικτύου και πιστεύετε ότι η ουσιαστική εμπλοκή σας στον σχεδιασμό και υλοποίηση της διαδικτυακής εφαρμογής που χρειάζεστε εξαρτάται από αυτό, θα σας πρότεινα να το ξανασκεφτείτε. Η επιλογή των σωστών τεχνολογιών, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του project σας αποτελούν ευθύνη του τεχνικού συνεργάτη που θα επιλέξετε, καθώς πληρώνεται για αυτό.

Το σημείο στο οποίο θα χρειαστεί η βοήθειά σας είναι στην αποσαφήνιση του τι είναι αυτό που θέλουμε να δημιουργήσουμε, ποιος θα το χρησιμοποιήσει και πώς θα λειτουργεί ακριβώς. Για να μπορέσουμε να βοηθήσουμε τους πελάτες μας στη Social Mind να οργανώσουν τη σκέψη τους και να απαντήσουν εύκολα στα παραπάνω ερωτήματα ακολουθούμε μια πολύ απλή διαδικασία 3 βημάτων που θα περιγράψουμε στη συνέχεια. Δανείζεται στοιχεία από τις Ευέλικτες Μεθοδολογίες Ανάπτυξης Λογισμικού (Agile Development Methodologies) και έχει σαν στόχο να διευκολύνει την επικοινωνία μεταξύ ανθρώπων με τεχνικό και μη τεχνικό background.

(τα παραδείγματα που ακολουθούν είναι προϊόν φαντασίας. Οποιαδήποτε ομοιότητα με πραγματικά πρόσωπα, γεγονότα, προϊόντα είναι συμπτωματική)

Βήμα 1ο: Προσπαθήστε να περιγράψετε περιληπτικά αυτό που χρειάζεστε

Σκεφθείτε ότι θέλετε να παρουσιάσετε την ιδέα σας σε κάποιον φίλο ή συγγενικό πρόσωπο το οποίο δεν γνωρίζει από τεχνολογία και ενδιαφέρεται να μάθει για αυτό που ετοιμάζετε. Δεν θέλετε να τον “μπλέξετε” με πολλές λεπτομέρειες. Θέλετε να εστιάσετε στα βασικά σημεία. Όταν το καταγράψετε θα σας προτείναμε να έχει έκταση 5 – 10 γραμμές, δηλαδή 1 – 2 παραγράφους. Όταν μπείτε στη διαδικασία να το κάνετε θα δείτε ότι θα χρειαστεί να διορθώσετε το κείμενο αρκετές φορές, προτού φτάσει σε μια μορφή που να σας ικανοποιεί.

Παράδειγμα:

Το Meteoroid Jewels είναι ένα ηλεκτρονικό κατάστημα που εμπορεύεται κοσμήματα φτιαγμένα από κομμάτια μετεωρίτη.  Σε αυτό μπορεί να βρει κανείς κοσμήματα διαφόρων τύπων (βραχιόλια, κολιέ, δαχτυλίδια), αλλά και σετ κοσμημάτων, συνδυασμένα από τους έμπειρους κοσμηματοποιούς μας. Η αποστολή των προϊόντων μας γίνεται σε όλον τον κόσμο. Οι πελάτες μας μπορούν να εγγραφούν στην ειδικά διαμορφωμένη λίστα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για να λαμβάνουν μοναδικές προσφορές, εκπτώσεις και τα τελευταία νέα μας.

Βήμα 2ο: Καταγράψτε τους διαφορετικούς ρόλους χρηστών της πλατφόρμας σας

Ανάλογα με τη φύση του project σας οι χρήστες που πρέπει να υποστηρίξετε μπορεί να είναι από ένας μέχρι μερικές κατηγορίες χρηστών. Σε αυτό το βήμα καλείστε να σκεφθείτε και να καταγράψετε όλους τους διαφορετικούς ρόλους χρηστών της πλατφόρμας σας. Σε αυτό το βήμα θα πρέπει να σκεφθείτε ποιος θα πρέπει να έχει πρόσβαση στην πλατφόρμα σας και για ποιον σκοπό. Ορίστε μια λίστα με μερικούς “κλασικούς ρόλους” για να σας βοηθήσουμε να ξεκινήσετε την καταγραφή:

  • Διαχειριστής Πλατφόρμας (Administrator): Συνήθως είναι υπεύθυνος για την εποπτεία της καλής λειτουργίας της πλατφόρμας (έλεγχος αντιγράφων ασφαλείας, αναβαθμίσεις, κ.ο.κ.). Είναι συνήθως τεχνικός ρόλος.
  • Διαχειριστής (ες) περιεχομένου: Έχουν την ευθύνη παραγωγής, διαχείρισης και παρακολούθησης του περιεχομένου της πλατφόρμας (σελίδες, εταιρικά νέα, φωτογραφίες, βίντεο, κ.ο.κ.).
  • Διαχειριστής (ες) προϊόντων / παραγγελιών: Συνήθως συναντάται σε πλατφόρμες πώλησης προϊόντων και υπηρεσιών. Ο ρόλος αυτός είναι επιφορτισμένος με διαδικασίες παραγγελιοληψίας, πολιτικής επιστροφών, θεμάτων αποστολής προϊόντων, διαχείρισης πελατών, κ.ο.κ.
  • Πελάτες (λιανικής / χονδρικής): Συνήθως συναντάται σε πλατφόρμες πώλησης προϊόντων και υπηρεσιών.

Παράδειγμα:

Ρόλοι Meteoroid Jewels:

  • Διαχειριστής Πλατφόρμας (Τεχνικά θέματα)
  • Διαχειριστής Ηλεκτρονικού καταστήματος (Διαχείριση Πελατών, Περιεχομένου, Παρραγελιών)
  • Πελάτης (εγγεγραμμένος)
  • Πελάτης – Guest (μη εγγεγραμμένος)

Βήμα 3ο: Συνδέστε τους ρόλους με την λειτουργικότητα της πλατφόρμας

Αφότου ορίσαμε περιληπτικά τη λειτουργικότητα της πλατφόρμας και καταγράψαμε τους ρόλους χρηστών που πρέπει να υποστηρίζει ήρθε ή ώρα να μεταφραστούν όλα αυτά σε αυτό που ονομάζουμε Λειτουργικές Απαιτήσεις Συστήματος ή, πιο απλά, τις λειτουργικότητες που πρέπει να υλοποιήσει ο τεχνικός μας συνεργάτης για να υποστηρίζει η εφαρμογή όλα αυτά που θέλουμε.

Για να το επιτύχουμε αυτό, θα χρησιμοποιήσουμε την έννοια των User Stories που αποτελούν μικρά σενάρια λειτουργιών που θα θέλαμε οι χρήστες που ορίσαμε παραπάνω να μπορούν να κάνουν χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα μας. Οι ιστορίες αυτές συνήθως ακολουθούν το εξής πρότυπο:

Σαν [ ρόλος χρήστη ] θέλω να [ ενέργεια ] ώστε [ σκοπός ]

Χρησιμοποιώντας τη γενική περιγραφή του βήματος 1 που σας δίνει χονδρικά τους σκοπούς του project σας και τους ρόλους χρηστών του βήματος 2 μπορείτε πλέον, με τα μικρά αυτά σενάρια να προσδιορίσετε τις τελικές λειτουργίες της πλατφόρμας. Για την συστηματική καταγραφή τους μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μια εφαρμογή λογιστικού φύλλου και να δημιουργήσετε ένα φύλλο εργασίας όπως το παρακάτω:

Ας δούμε πως χρησιμοποιείται το κάθε πεδίο:

  • ID: Είναι καλό κάθε User Story να έχει έναν κωδικό που το χαρακτηρίζει μοναδικά (συνήθως χρησιμοποιούμε τη σημειολογία R1, R2, R3 ή απλά αύξοντα 1, 2, 3). Όταν μοιραστείτε αυτό το αρχείο με τον τεχνικό σας συνεργάτη θα μπορείτε γρήγορα και εύκολα να αναφέρεστε στις λειτουργικότητες αυτές χρησιμοποιώντας αυτόν τον κωδικό διευκολύνοντας την επικοινωνία σας.
  • Θεματική: Αφορά το τμήμα (ή υποσύστημα όπως το ονομάζουμε) του project. Στην περίπτωση ενός ηλεκτρονικού καταστήματος, για παράδειγμα, κάποιες θεματικές θα μπορούσαν να είναι: Καλάθι, Σύστημα Checkout, Διαχείριση χρηστών, Τρόποι Πληρωμής, κ.ο.κ.
  • Τα επόμενα 3 συνθέτουν το User Story όπως το περιγράψαμε παραπάνω:
    • Σάν [ ρόλος χρήστη ]
    • Θέλω να [ ενέργεια ]
    • Ώστε [ σκοπός ]
  • Σημειώσεις: Σε αυτό το πεδίο μπορείτε να βάζετε επιπλέον επεξηγήσεις ή σχόλια που θα βοηθήσουν τον τεχνικό σαν συνεργάτη να σχεδιάσει όσο πιο ρεαλτιστικά γίνεται το User Story σας (π.χ. στην φόρμα εγγραφής να γίνεται έλεγχος ώστε η ηλικία να είναι μεγαλύτερη των 18).
  • Προτεραιότητα: Σε αυτό το πεδίο μπορείτε να ορίσετε την προτεραιότητα υλοποίησης των User Stories σημειώνοντας τον αριθμό έκδοσης στην οποία θέλετε να είναι έτοιμο (Έκδοση 1, Έκδοση 2, κ.ο.κ.) ή να προσδιορίσετε ποια User Stories εξαρτώνται από άλλες (π.χ. στο User Story με ID: R5 θα μπορούσατε να σημειώσετε στο πεδίο προτεραιότητα “εξαρτάται από το R3”. Αυτό σημαίνει ότι αυτόματα το User Story R5 θα πρέπει να υλοποιηθεί μεταγενέστερα του User Story R3.
  • Κατάσταση: Το πεδίο αυτό το συμπληρώνει ο τεχνικός σας συνεργάτης κάθε φορά που τελειώνει ένας κύκλος υλοποίησης με ενδείξεις που δείχνουν την πορεία του κάθε User Story (π.χ. “σε εξέλιξη”, “ολοκληρωμένο”, “εν αναμονή”, κ.ο.κ.).

Παράδειγμα:

Ξεκινήστε Σήμερα

Αν σκέπτεστε να σχεδιάσετε ένα project, ξεκινήστε να εφαρμόζετε σήμερα την παραπάνω διαδικασία. Για να σας βοηθήσουμε, δημιουργήσαμε ένα template με τα παραπάνω βήματα το οποίο μπορείτε να κατεβάσετε από εδώ σε μορφή Word (docx). Σε περίπτωση που χρειάζεστε βοήθεια, επικοινωνήστε μαζί μας.