Για μερικές εταιρίες, τα social media είναι απλά ακόμα ένας τρόπος να προωθήσουν το περιεχόμενό τους και τα προϊόντα τους στο ήδη μεγάλο κοινό τους. Ωστόσο, η πιο αποδοτική χρήση των κοινωνικών δικτύων συμπεριλαμβάνει τόσο το χτίσιμο σχέσεων και την εμπλοκή με τους καταναλωτές όσο και την παρακολούθηση των τάσεων της αγοράς.
Δυστυχώς, είναι πολύ δύσκολο να μετρηθεί η “σχέση” που αναπτύσσει μία επιχείριση με το κοινό της. Αυτός είναι ο λόγος που έχουν προκύψει διάφοροι εύκολα μετρήσιμοι τρόποι, όπως το πλήθος των like ή των followers, κλπ.
Φυσικά είναι σημαντικοί αυτοί οι αριθμοί και ενδείκνυται να χρησιμοποιούνται στον προσδιορισμό των στόχων, ωστόσο δεν είναι ικανοί να προσδιορίσουν τι λειτουργεί στην social media campaign και τι όχι. Όταν η προσπάθεια στα social media επικεντρώνεται στο χτίσιμο μίας κοινότητας (όπως θα έπρεπε) είναι αρκετά δύσκολο να μπει μία τιμή ή ένα κέρδος σε αυτήν. Παρόλα αυτά, υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να βγουν μερικά χρήσιμα συμπεράσματα σχετικά με το αν μακροπρόθεσμα θα αποδώσει η καμπάνια ή όχι.
Ο ορισμός της επιτυχίας
Κάθε επιχείριση έχει διαφορετικούς στόχους όσο αφορά στα κοινωνικά δίκτυα. Για κάποιες επιχειρήσεις ο διαρκώς αυξανόμενος αριθμός των like ή των followers μπορεί να είναι αρκετός γιατί αποτελεί μία διαρκώς αυξανόμενη δεξαμενή υποψήφιων πελατών. Από την άλλη, μία άλλη επιχείριση μπορεί να έχει ως στόχο την διάδραση, συνεπώς μία καμπάνια δεν μπορεί να είναι επιτυχημένη αν δεν έφερε αύξηση στα σχόλια ή τα retweets.
Αυτό είναι το πρώτο βήμα! Αν αφαιρέσουμε το χρηματικό κέρδος από την εξίσωση (ως προφανές), πρέπει να εστιάσουμε στα συστατικά που συνθέτου την ιδανική καμπάνια. Μόλις οριστεί επαρκώς αυτό το κομμάτι της στρατηγικής, θα είναι πιο εύκολο να βρεθούν οι μετρικές που πρέπει να παρακολουθούνται και πάνω στις οποίες θα βασιστεί η απόφαση για το αν πρόκειται για επιτυχημένη ή όχι καμπάνια.
Κατανόηση των μετρικών
Η απλή καταγραφή και αναφορά αριθμών δεν αρκεί. Τα likes, τα follows, τα shares ή ακόμα και τα clicks μπορεί να σημαίνουν διαφορετικά πράγματα. Συνεπώς, μόλις τεθούν οι στόχοι, πρέπει να αναλυθούν αυτοί οι αριθμοί ώστε να αποδίδουν την επιρροή που έχει η καμπάνια στα social media. Η αρχή μπορεί να γίνει αποδίδοντας την σημασία που έχουν αυτά τα νούμερα στις διάφορες φάσεις της σχέσης με τους καταναλωτές στα κοινωνικά δίκτυα.
Awareness: Τι είδους διασπορά έχει το μήνυμα που προσπαθούμε να περάσουμε; Μαθαίνει νέος κόσμος σχετικά με την επιχείριση; Αυτό μπορεί να ανιχνευθεί από τα παρακάτω:
- Reach
- Followers
- Likes
- Brand mentions
- Page Views
- Visits
Engagement: Βρήκε το κοινό το μήνυμα αρκετά πολύτιμο ώστε να το πάνε στο επόμενο level; Να μερικοί τρόποι για να το κρίνετε αυτό:
- Σχόλια
- Retweets
- Shares
- Συμμετοχή
- Contest entry
Customer conversion: Βρήκαν κάποιο λόγο για να επιλέξουν την επιχείριση έναντι των ανταγωνιστών της; Πως μετράται αυτό το μέγεθος;
- Αγορές
- Εγγραφή στο Newsletter
- Κατέβασμα υλικού
- Ερώτηση για πληροφορίες
- Τηλεφωνικές κλήσεις
Advocate: Πολλές εταιρίες σταματούν στο επίπεδο που γίνεται convert κάποιος υποψήφιος πελάτης, ωστόσο υπάρχει ακόμα ένα επίπεδο. Αυτό το στάδιο είναι το πιο δύσκολο να μετρηθεί και να ποσοτικοποιηθεί, ωστόσο είναι αυτό στο οποίο μία πραγματική κοινότητα χτίζεται και εκεί όπου οι fans της επιχείρισης ή του προϊόντος δουλεύουν για αυτήν. Αυτό το στάδιο μπορεί να περιλαμβάνει:
- Υποστήριξη του Brand
- Social campaigning
- Αναφορές (referrals)
- New influencers
Η Social Mind διαθέτει εργαλεία τα οποία μπορούν να παρακολουθήσουν και να μετρήσουν όλα τα παραπάνω μεγέθη έτσι ώστε να υπάρχει όλη η πληροφορία για το αν μία καμπάνια πετυχαίνει τους στόχους της. Επιπρόσθετα, με τον τρόπο αυτό είναι εύκολο να εντοπιστούν τα στοιχεία της καμπάνιας που συμβάλλουν ή όχι στην επιτυχία της έτσι ώστε να είναι καλύτερος και ευκολότερος ο σχεδιασμός της επόμενης δράσης.