Πώς να αποδείξετε την αξία του Digital Marketing

by | 02/05/2018 | Online marketing

we know how to

Update: Ιούλιος 2022
Το Digital Marketing (ή online marketing ή όπως αλλιώς προτιμάτε να το ονομάσετε) έχει μπει για τα καλά στη καθημερινότητα των επιχειρήσεων δημιουργώντας, ταυτόχρονα, διάφορους προβληματισμούς ως προς την αποτελεσματικότητά του και τη μέτρησή του.

Ένα από τα πιο συχνά ερωτήματα που αντιμετωπίζουμε στη Social Mind είναι πώς θα μπορεί να καταλάβει ο συνεργάτης μας αν όλη αυτή η δουλειά που γίνεται online του αποφέρει τελικά αποτελέσματα ή όχι. Το ερώτημα είναι εύλογο και η απάντηση μπορεί να είναι πιο εύκολη όταν έχουμε να κάνουμε με πωλήσεις σε ηλεκτρονικό κατάστημα, αλλά εμείς θα επισημάνουμε ότι η απάντησή του περιέχει 3 πολύ σημαντικά βήματα που ακολουθούμε για να μετρήσουμε την αποτελεσματικότητα των ενεργειών μας.

Πως μπορώ να μετρήσω την αποτελεσματικότητα του Digital Marketing;

Λειτουργεί το Digital Marketing;

Λειτουργεί! Αλλά όχι στον αυτόματο πιλότο. Το digital marketing έχει ένα εξαιρετικό πλεονέκτημα έναντι διάφορων άλλων “παραδοσιακών” μέσων επικοινωνίας και δημοσιότητας. Σκεφτείτε, για παράδειγμα, μία διαφήμιση στη τηλεόραση ή στο ραδιόφωνο ή σε κάποιο έντυπο ή σε μία outdoor πινακίδα στον δρόμο… Ας χρησιμοποιήσουμε το παράδειγμα με την τηλεόραση. Τα βήματα έχουν ως εξής:

  1. Η επιχείρηση δημιουργεί τη διαφήμιση (φτιάχνει το βίντεο, επιλέγει τα μηνύματα που θα περάσει, κτλ.).
  2. Διαλέγει το κανάλι και τις ώρες που θα παίξει (και άλλες παραμέτρους ενδεχομένως).
  3. Πληρώνει.
  4. Περιμένει και ελπίζει.

Η καμπάνια τελειώνει μετά από μερικές ημέρες και η εταιρία ελπίζει ο κόσμος να είδε τη διαφήμιση, να πείστηκε από το μήνυμα που περιείχε και να έρθει στο κατάστημα για να αγοράσει.

Στις ηλεκτρονικές καμπάνιες η διαδικασία είναι λίγο διαφορετική και αυτό συμβαίνει γιατί τα δεδομένα της αποτελεσματικότητας της καμπάνιας παρέχονται σε πραγματικό χρόνο! Μία εταιρία μπορεί να ξέρει ανά πάσα στιγμή τι αποτελέσματα φέρνει η διαφήμισή της ή οι άλλες ενέργειες που τρέχει. Με αυτό τον τρόπο δεν χρειάζεται να περιμένει και να ελπίζει. Μπορεί να κάνει διαρκείς τροποποιήσεις στις καμπάνιες της προκειμένου να βελτιστοποιήσει τα οφέλη της από αυτές.

Ποια είναι η διαδικασία για τη μέτρηση της αποτελεσματικότητας;

Βήμα 1: Καταγραφή των στόχων

Μία επιχείρηση μπορεί να ορίσει πολλούς διαφορετικούς στόχους όσον αφορά στο digital κομμάτι. Μερικοί ενδεικτικοί στόχοι θα μπορούσαν να είναι:

  • αύξηση πωλήσεων στο e-shop
  • προσέλκυση πελατών στο φυσικό κατάστημα
  • αύξηση των εγγεγραμμένων χρηστών στο newsletter
  • αύξηση των απεσταλμένων φορμών επικοινωνίας μέσα από την ιστοσελίδα
  • αύξηση των τηλεφωνικών κλήσεων που δέχεται η επιχείρηση

Η λίστα θα μπορούσε να είναι αρκετά πιο μεγάλη. Σε κάθε περίπτωση, μία επιχείρηση πρέπει να εντοπίσει τους στόχους της (μπορεί να είναι περισσότεροι από έναν – συνήθως είναι 3-4). Οι στόχοι εξαρτώνται από το προϊόν ή την υπηρεσία που πουλάει, τον τρόπο που διαθέτει τις υπηρεσίες της στην αγορά και άλλα. Για παράδειγμα, για να μετρήσουμε την αποτελεσματικότητα των online δράσεών μας στη Social Mind μετράμε τα εξής:

  • Πόσες φόρμες επικοινωνίας απεστάλησαν μέσα από την ιστοσελίδα μας.
  • Πόσα τηλέφωνα δεχτήκαμε από νέες επαφές (κατά 80%** θα έχουν βρει το τηλέφωνό μας από online ενέργειες).
  • Πόσες νέες εγγραφές έχουμε στο μηνιαίο newsletter με tips ‘n’ tricks που στέλνουμε.

Φυσικά μετράμε πολλά περισσότερα στατιστικά στοιχεία, αλλά αυτά τα τρία είναι οι βασικοί μας στόχοι. Όλες οι ενέργειες που κάνουμε έχουν σαν στόχο να βελτιώσουν αυτά τα τρία!

Βήμα 2: Καταμέτρηση των στόχων

Ωραία! Θέσαμε τους στόχους μας. Τώρα πρέπει να τους μετρήσουμε κιόλας για να κρίνουμε αν οι ενέργειές μας είναι αποτελεσματικές ή όχι. Οι στόχοι που έχουμε θέσει στη Social Mind μετριούνται αρκετά εύκολα!

  • Οι φόρμες επικοινωνίας που στέλνονται μέσα από το website μας καταλήγουν στα email μας με συγκεκριμένο θέμα. Συνεπώς, στο τέλος του μήνα μπορούμε να μετρήσουμε πόσα email είχαμε από εκεί!
  • Κάθε φορά που δεχόμαστε ένα νέο τηλεφώνημα καταγράφουμε την πηγή από όπου βρήκε τον αριθμό μας (χειρόγραφα αυτός που θα σηκώσει το τηλέφωνο). Συνεπώς, στο τέλος του μήνα ξέρουμε πόσες νέες κλήσεις είχαμε.
  • Όλοι όσοι εγγράφονται στο newsletter μας μπαίνουν αυτόματα σε μία επιλεγμένη λίστα που έχουμε δημιουργήσει στο MailChimp. Συνεπώς, στο τέλος του μήνα το MailChimp μας δίνει στατιστικά σχετικά με τις νέες εγγραφές.

Σε διαφορετικές περιπτώσεις η καταμέτρηση των στόχων μπορεί να απαιτεί την χρήση ειδικών εργαλείων. Ένας από τους πιο συνηθισμένους στόχους που θέτουμε σε συνεργασία με τους πελάτες μας είναι πόσος και τι κόσμος καταλήγει στην ιστοσελίδα της επιχείρησης. Είναι σημαντικό να γνωρίζει μία εταιρία πόσα άτομα μπαίνουν στην ιστοσελίδα της, τι άτομα είναι αυτά και τι κάνουν όσο είναι στη σελίδα (π.χ. ποια προϊόντα κοιτάνε πιο συχνά, πόση ώρα παραμένουν εκεί, κλπ).

Στην περίπτωση ηλεκτρονικών καταστημάτων, η καταμέτρηση μπορεί να είναι ακόμα πιο πολύπλοκη. Το πιο απλό είναι να μετρήσουμε διάφορα στοιχεία για τις πωλήσεις που έρχονται (πλήθος, μέσο κόστος παραγγελίας, κτλ). Από εκεί και πέρα, μπορούμε να μπούμε πιο βαθιά στα δεδομένα αυτά και να δούμε στατιστικά στοιχεία για τα μέσα που έφεραν την κάθε πώληση (π.χ. ήρθε από τα Social Media; ήρθε από διαφήμιση στην αναζήτηση; ήρθε από κάποιο newsletter που στείλαμε;), το μέσο όφελος της επιχείρησης ανά κανάλι επικοινωνίας και άλλα πολλά.

Βήμα 3: Εκπαίδευση και βελτιστοποίηση

Το να θέσεις κάποιους στόχους και να τους μετρήσεις είναι μόνο η αρχή. Αυτό που κάνουμε σε κάθε συνεργασία μας είναι να εκπαιδεύουμε τους συνεργάτες μας ώστε να αναγνωρίζουν ποιοι είναι οι βασικοί και οι δευτερεύοντες στόχοι της εταιρίας τους. Ακόμη, τους καθοδηγούμε στο να σπάνε ένα μεγαλύτερο στόχο σε μικρότερους ώστε να μπορούνε να τον παρακολουθούν και να τον βελτιστοποιούν συνέχεια.

Κάθε φορά που ρωτάμε έναν νέο συνεργάτη μας “Ποιος είναι ο στόχος;”, κατά 94%*** η απάντηση είναι “Οι πωλήσεις!”. Οκ, δεκτό! Αλλά η πώληση είναι το τελευταίο στάδιο σε ένα μεγάλο (online) μονοπάτι που ακολουθεί ένας καταναλωτής. Για να φτάσει στο τελευταίο στάδιο πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι θα λειτουργήσουν όπως πρέπει και όλα τα προηγούμενα.

Για παράδειγμα, θα πρέπει να φροντίσουμε ότι αν αναζητάει κάποιο από τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που πουλάμε, θα μπορέσει να βρει και την δική μας επιχείρηση. Θα πρέπει να φροντίσουμε ότι αν καταλήξει στην ιστοσελίδα μας, θα τον πείσει να καλέσει ή να στείλει ένα μήνυμα. Όλα τα ενδιάμεσα βήματα είναι και ενδιάμεσοι στόχοι οι οποίοι θα πρέπει να βελτιστοποιηθούν αν θέλουμε να αυξήσουμε και τις πωλήσεις οι οποίες (καλώς ή κακώς) βρίσκονται στο τελευταίο βήμα του marketing funnel.

Συνεπώς, το τρίτο, και ενδεχομένως πιο βασικό, βήμα είναι να εκπαιδεύσουμε τους συνεργάτες μας ώστε να αναγνωρίζουν και να εντοπίζουν όλα αυτά τα βήματα και να τους βοηθούμε να τα βελτιστοποιούν διαρκώς προκειμένου να φέρνουν καλύτερα αποτελέσματα για την εταιρία τους.

Και τώρα;

Υπάρχουν πολλοί τρόποι που ένα digital marketing agency, όπως η Social Mind, μπορεί να σας βοηθήσει. Στείλτε μας ένα μήνυμα για να δούμε πως μπορεί να βελτιώσει την online παρουσία της και η δική σας επιχείρηση. Αν δεν είστε των μηνυμάτων, καλέστε μας στο 2107243276 ή στο 2310551107. Μην ξεχνάτε ότι πλέον η Social Mind είναι Google Partner, γεγονός που πιστοποιεί τις ικανότητές μας στη δημιουργία και τη διαχείριση Online καμπανιών με τα εργαλεία της Google.

** Από το 20% που απομένει, κατά 18% μάθανε το τηλέφωνό μας από κάποιον γνωστό τους ή φίλο (mouth 2 mouth), κατά 1% κάνουν λάθος και ψάχνουν κάποια φοιτητική εστία (αλήθεια, δεν είναι πλάκα) και κατά 1% είναι από κάποιον εναλλακτικό πάροχο ηλεκτρικής ενέργειες που θέλει να μας πείσει να αλλάξουμε.

*** Το υπόλοιπο 6% απαντάει “Εγώ θα σου πω τους στόχους μου; Εσύ να τους βρεις”! Δεν είμαι σίγουρος, ακόμα, ποια από τις δύο απαντήσεις προτιμώ!